Sunday, May 15, 2011

Oma als social media-deskundige






HELMOND - De wereld van de professionele inzet van social media kent vele deskundigen. ED-abonnee Anne Raaymakers (50) uit Helmond is zo'n deskundige. Om niet te zeggen een goeroe, voor veel mensen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen op het gebied van onder andere LinkedIn, Hyves, Facebook en twitteren.




De site van Anne Raaymakers wordt wekelijks bezocht door duizenden mensen. En tijdens haar BLT-trainingen (bloggen, LinkedIn en twitteren) door heel het land, hangen iedere maand honderden cursisten aan haar lippen. Daarnaast wordt Anne door tig bedrijven en organisaties geconsulteerd over het inzetten van social media. Volgende maand gaat ze haar werkterrein naar België uitbreiden.



Waarom ze zo succesvol is? Anne Raaymakers denkt na. "Door mijn leeftijd en voorkomen neem ik het misverstand weg dat het gebruik van social media alleen iets is voor jonge, hippe mensen. Ik ben een gewone vrouw, niet zo'n snelle twintiger die roept dat het 'éécht niet meer kan als je niet twittert, of niet op Hyves of Facebook zit. Ik ben een nuchtere oma van drie kleinkinderen en vertel anekdotes over hen tijdens mijn trainingen. Als mensen mij zien, denken ze: als zij het kan, kan ik het ook. Zo werkt het, denk ik."



Wie is Anne Raaymakers? Anne werd 50 jaar geleden geboren in Nuenen. Als peuter verhuisde ze naar Helmond. Op haar twintigste kreeg Anne haar eerste kind. Later voedde ze drie kinderen in haar eentje op en inmiddels heeft ze drie jonge kleinkinderen. "Ik heb vanaf mijn achttiende gewerkt voor mijn eigen geld. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in alles wat met computers en ICT te maken heeft. Zo maakte ik met mijn zoon de website voor mijn eerste bedrijfje. Toen moest je zelf nog programmeren. Dat vond ik leuk. Ik e-mailde toen het nog geen gemeengoed was en ik zat in 1995 al op kabelinternet in Helmond."



Anne heeft verschillende banen en eigen bedrijven gehad. Onder andere in secretariële ondersteuning en in coaching. "Het belangrijkste vind ik dat ik deskundig ben in alles wat ik doe en zeg. Ik bijt me vast in nieuwe ontwikkelingen op mijn vakgebied."



En wat zijn die ontwikkelingen op het gebied van social media? "Nou, ik kom net bij een groep winkeliers vandaan. Die willen Foursquare inzetten, puur op de persoon gerichte marketing. Simpel voorbeeld: als jij een winkel binnenkomt, log je in. Die winkel komt op jouw mobiele telefoon meteen met informatie en aanbiedingen die bij jou, als bijvoorbeeld 45-jarige vrouw, passen. Dit systeem kun je enorm uitbreiden en er tal van extra toepassingen bij bedenken."


No comments:

Post a Comment